"
The standard work Impressionism in Canada very quickly sold out but is now available as a reprint! The comprehensive scholarly study presents Impressionism from its origins in France to its formation in North America and Canada and showcases the impressive autonomy of the artistic works of Canadian Impressionism in over 650 large-format illustrations.
Impressionist paintings are among the most prized art works in the world, yet little has been written about Canadian Impressionism. Now, with this book, we have a full account of its development during the four decades after 1875, first in France, then in the United States, and finally in Canada. From the late 1860s on, as ambitious young artists went to study in the academies in Paris and travel in Europe, they absorbed the influence of Impressionism.
By the mid-1880s, after it crossed the Atlantic to Boston and New York, Impressionism quickly became the favoured style of art in America. As the century came to a close in Canada’s two largest cities, Montreal and Toronto, Impressionism gradually gathered the support the returning painters needed from art dealers, collectors, exhibition societies, and the media.
Within this context, the lives and works of fourteen of the most significant Canadian artists – including William Blair Bruce, Maurice Cullen, J.W. Morrice, Laura Muntz Lyall, Marc-Aurèle de Foy Suzor-Coté, Helen McNicoll, and Clarence Gagnon – are examined in the second half of the volume. Briefly considered too are several other artists, such as core members of the famed Group of Seven, who for some time also employed Impressionist techniques in their art.
Today, Canadian Impressionist paintings are not only among the most popular works of art at home but are attracting ever more attention and exhibition in other countries too. "
_____
" L'ouvrage de référence L'impressionnisme au Canada a été très rapidement épuisé, mais il est maintenant disponible en réimpression ! Cette étude scientifique exhaustive présente l'impressionnisme depuis ses origines en France jusqu'à sa formation en Amérique du Nord et au Canada et met en valeur l'impressionnante autonomie des œuvres artistiques de l'impressionnisme canadien grâce à plus de 650 illustrations grand format.
Les peintures impressionnistes comptent parmi les œuvres d'art les plus prisées au monde, mais l'impressionnisme canadien a fait l'objet de peu d'écrits. Grâce à ce livre, nous disposons désormais d'un compte rendu complet de son développement au cours des quatre décennies qui ont suivi 1875, d'abord en France, puis aux États-Unis et enfin au Canada. À partir de la fin des années 1860, de jeunes artistes ambitieux partent étudier dans les académies de Paris et voyagent en Europe, absorbant l'influence de l'impressionnisme.
Au milieu des années 1880, après avoir traversé l'Atlantique jusqu'à Boston et New York, l'impressionnisme devient rapidement le style artistique préféré des Américains. À la fin du siècle, dans les deux plus grandes villes du Canada, Montréal et Toronto, l'impressionnisme obtient progressivement le soutien dont les peintres de retour au pays ont besoin de la part des marchands d'art, des collectionneurs, des sociétés d'exposition et des médias.
Dans ce contexte, la vie et l'œuvre de quatorze des artistes canadiens les plus importants - dont William Blair Bruce, Maurice Cullen, J.W. Morrice, Laura Muntz Lyall, Marc-Aurèle de Foy Suzor-Coté, Helen McNicoll et Clarence Gagnon - sont examinées dans la seconde moitié de l'ouvrage. Plusieurs autres artistes, tels que les principaux membres du célèbre Groupe des Sept, qui, pendant un certain temps, ont également utilisé des techniques impressionnistes dans leur art, sont également abordés brièvement.
Aujourd'hui, les peintures impressionnistes canadiennes comptent non seulement parmi les œuvres d'art les plus populaires chez nous, mais elles attirent aussi de plus en plus l'attention et sont exposées dans d'autres pays. "